marți, 16 august 2011

Pe Valea Oltului I : Cascada Lotrisor, Castrul Roman, Manastirea Turnu

Anu' asta contzed de austeritate, nimic exotic (nu ca pana acuma m-as fi dus io pe nu stiu unde, dar na'), apa termala si plimbari pe valea Oltului. Nevasta, ca pediatru, insotitoare intr-o tabara de copii la Calimanesti-Caciulata, asa ca am zis ca o insotesc si eu sa vad zona (altfel nu stiu daca m-as fi dus special pana acolo, desi la final mi-am dat seama ca merita, judetul Valcea este minunat si aveti ce vedea acolo, atat cei indragostiti de natura cat si cei amatori de turism religios (nu e cazul meu, din pacate), judetul Valcea fiind judetul cu cele mai multe asezaminte religioase protejate ca monumente istorice).
Am apucat sa fac cateva ture prin zona; tinta mea stabilita de acasa a fost Parcul National  Buila-Vanturarita, mai exact Cheile Cheii, dar din pacate n-am mai ajuns pe-acolo, drumul e f rau pana la intrarea in chei (o sa va pove despre tura spre chei in alta postare).
Prima tura, din Calimanesti inapoi spre Brezoi, si la motelul Lotrisor se face stanga pe un drum forestier, pe Valea Lotrisorului catre cascada Lotrisor.
In poza, Apeductul Carligul Mic :

Sunt cam doi kilometri si desi se poate merge cu masina eu va recomand mersul pe jos, traseul fiind foarte accesibil si peisajul frumos.





Cascada a fost realizata artificial in anii '50 cand a fost construit drumul forestier. Pentru că nu puteau să amenajeze calea de acces din cauza apei, muncitorii au captat cursul printr-un tunel de 300 de metri, săpat în munte. Apa cade de la o înălţime de aproximativ 30 de metri. În partea stângă a cascadei se află o potecă care urcă până la gura galeriei de unde ţâşneşte apa.


Cateva poze, si m-am intors la DN de unde am plecat sa vad Castrul Roman Arutela de pe malul Oltului.
"Castrul roman Arutela este un monument istoric, situat între localitățile Păușa și Căciulata, în punctul „Poiana Bivolari”, lângă orașul Călimănești, fiind trecut în lista monumentelor istorice din 2004 datând din epoca romană anii 137–138 d.C. Construcția se găsește pe malul stâng al Oltului, în vecinătatea Mănăstirii Cozia și în ambianța complexului hidroenergetic Turnu.
Datarea s-a făcut pe baza unei inscripții, descoperită în dublu exemplar în fața a două din porțile castrului, din care rezultă că acesta a fost construit în vremea împăratului Hadrian, de un detașament de arcași sirieni (Suri Sagittari), în anul 138, din ordinul lui Titus Flavius Constans, procurator și guvernator militar al Daciei Inferior. Ultima monedă, ca datare, descoperită la Arutela, a fost emisă între anii 220–223 d.C. La Arutela a existat și o așezare dacică, care și-a prelungit existența sub stăpânirea romană." (Wikipedia)
De aici am plecat catre Manastirea Turnu; eu nefiind mare amator de manastiri, am admirat mai mult chiliile sapate in piatra.



Evident, in zona este si Manastirea Cozia, dar fiind atat de comerciala, accesul se face chiar din soseaua nationala, asa ca despre ea nu-mi vine sa scriu.
Am fost mai impresionat de insula Ostrov, pe care se afla Manastirea Ostrov. E ingrijita, plina de verdeata si e un element pitoresc in mijlocul Oltului.
Schitul Ostrov a fost construit între anii 1518 - 1522, fiind o ctitorie a domnitorului Neagoe Basarab și a soției sale Despina

Niciun comentariu: